Landtaxier sikres med ny aftale 

  • Landtaxier sikres med ny aftale 

    25 jyske taxivognmænd med tilsammen 60 taxier har meldt sig ind i Danmarks største taxiselskab Dantaxi 4×48. Dermed er taxidriften sikret i flere mindre bysamfund. Stordriftsfordele kan nemlig redde landtaxien, der i de senere år har haft svære kår. De mange indmeldelser binder store dele af Jylland sammen i et fælles taxi-kørselsområde, og taxivognmændene i by og på land kan for alvor samarbejde om at udnytte den fælles kapacitet. 

    Det er en lang liste af jyske vognmænd, der nu har valgt at indgå i et tæt samarbejde med det landsdækkende taxiselskab. Selskabet udfører allerede taxikørsel i de fleste større byer, men udvider nu for alvor til landdistrikterne: ”Vi er så glade for, at byde de mange nye vognmænd velkommen i Dantaxi 4×48. Vi har hele tiden sagt, at vi tror på en fremtid for både by- og landtaxien”, siger direktør i Dantaxi 4×48 Carsten Aastrup, der udtrykker sin tilfredshed med den indgåede aftale. ”Aftalen vil styrke landtaxivognmanden, der nu kan høste de samme stordriftsfordele som tidligere har været forbeholdt vognmænd i byerne. Vi har vist, at vi som det største kørselskontor i Danmark er gode til at holde omkostningerne nede, og det kommer alle vognmænd og ikke mindst kunderne til gode. Det er en god nyhed, at aftalen nu sikrer taxidrift i mange mindre byer og landsbysamfund.

    Jylland- nye Dantaxi 4x48 byer
    Et oversigtskort over hvor de nye vognmænd i Dantaxi 4×48 geografisk hører hjemme. I Jylland udbyder Dantaxi 4×48 allerede taxikørsel i Aarhus, Aalborg, Aabenraa, Billund, Favrskov, Hjørring, Nykøbing Mors, Odder, Silkeborg, Skagen, Skanderborg, Skive, Sønderborg, Thisted, og Viborg

    Inger Terkildsen vognmand fra Kalø Taxi i Rønde fortæller om baggrunden for at indgå i et samarbejde med Dantaxi 4×48:

    Det har i de seneste år været særdeles hårde tider for landtaxien. Hvis ikke vi gør noget, vil landtaxien ganske enkelt forsvinde mange steder. I Dantaxi 4×48 har de udvist stor forståelse for vores nuværende svære situation, og de har sikret at overgangen sker på vores præmisser og i vores tempo. Teknologisk er vi nok lidt som babyer, der skal lære at gå. Vi skal lære at håndtere nyt udstyr og modtage bestillinger på app. Men taxierne i byerne kan også lære noget af os. Jeg tror, at nogle i byerne kan lære noget af, hvordan vi behandler kunderne med god service ude hos os.

    DT_22

    Fremover skal kunderne i en række mindre byområder og landdistrikter vænne sig til, at der står Dantaxi 4×48 på siden af døren. Men chaufførerne og vognmændene er de samme kendte ansigter.  

    Inden for de næste par måneder flyttes de forskellige funktioner, som før blev varetaget lokalt, gradvist til Dantaxi 4×48. Telefonbetjeningen skal varetages fra selskabets kundecenter i Aalborg, og faktureringen fra hovedkontoret i Virum. Der vil også ske en turudveksling på tværs af de tidligere kørselsområder, dermed kan vognene hjælpe hinanden ved travlhed. ”Opgaven er nu at informere vores faste kunder og gøre dem opmærksom på, hvad aftalen betyder for dem.”, siger Inger Terkildsen. ”Men det er ikke sådan, at alt vil blive vendt op og ned fra dag et. Både vi og vores kunder skal vænne os til, at Kalø Taxi nu er del af noget større, og at der også står Dantaxi 4×48 på siden af døren, når chaufføren ankommer. Men vi stadig en del af lokalsamfundet, og det er det vigtigste for mig.”, slutter Inger Terkildsen der med seks vogne er en af de ’store små’ i det nye samarbejde og har forhandlet aftalen hjem på vegne af en gruppe af landtaxivognmænd.

    Fakta:

    Nye taxiselskaber/vognmænd der har indgået aftale med Dantaxi 4×48:

     

    • Ejstrupholm Taxi
    • Frydensbjergs Taxi
    • Grenå (tre vognmænd)
    • Harboøre Taxa
    • Hornslet Taxa
    • Jans Taxa, Hornslet
    • Kolind Taxi
    • Kresser’s Taxi, Nimtofte
    • Lemvig Taxi
    • Mondberg Taxi
    • Nørager Turist
    • Ringkøbing Taxi
    • Rosenholm Taxi
    • Syddjurs Taxa
    • Thorsager Taxi, Rønde
    • Tommy Taxa, Aulum
    • Videbæk Taxi
    • Kalø Taxi

     

     

    Comments are closed.